TCR er den største internationale klasse i standardvognsracing, og den har to år på bagen på dansk asfalt.
Efter at have vundet DM-sølvet i 2020 fik Martin Andersen chancen i den tyske pendant hos Team Engstler, for hvem viborgenseren er klar for anden sæson her i 2022.
TCR er på verdensplan kendetegnet ved en enorm opbakning fra bilfabrikkerne, og der er da også hele 14 forskellige fabrikanter i spil i TCR på verdensplan, som isoleret set er verdens største motorsportsklasse, når det kommer til antallet af serier og biler, der er i spil.
TCR er desuden kendetegnet ved, at bilerne har en del ligheder med gadebilerne, og godt nok er vores Honda Civic Type R TCR på alle måder en hårdkogt racerbil – men den peger samtidigt ud på Hondas gadebil af samme navn – Civic Type R.
Samtidigt er TCR et format, som spænder utroligt bredt, og man kan køre nationalt såvel som internationalt med den samme bil, ligesom den samme bil vil kunne køre i TCR Denmark den ene weekend og holde klar på gridden til eksempelvist Tysklands største motorløb, 24-timersløbet på Nürburgring, i den næste.
De serienære biler deler reglement, og således er der hele vejen tale om forhjulstrukne racerbiler, der er bygget til racing helt fra bunden af. Bilerne har på tværs af feltet cirka 330-350 hestekræfter, og samtidigt bruger man i TCR Balance of Performance, hvilket skal sikre, at vi kan køre helt jævnbyrdigt i biler fra op til 14 forskellige producenter.